Att ha ont i hälsenan är ett vanligt besvär och det kan innebära att du har drabbats även hälseneinflammation. När man har inflammation i hälsenan är det vanligt att man har ont och upplever obehag.

Det är även vanligt att hälseneinflammation ger svullnad och man kan även uppleva att hälsenan är stel och öm.

ont-i-halsenan

Hälseneinflammation brukar främst drabba den som är fysisk aktiv, där skadan är vanligast i bollsporter, löpning eller andra sporter som involverar mycket rotation. Men inflammationen kan dock drabba alla.

 

Hur vet man om man har hälseneinflammation?

  • Man upplever stelhet och/eller smärta under eller efter fysisk aktivitet.
  • Man kan få en svullen knöl på hälsenan, några centimeter ovanför hälen.
  • Stelhet i fotleden och vaden.
  • Smärta och ömhet i hälsenan.

 

Jag skadade min hälsena för flera veckor sen, varför gör det fortfarande ont?
Hälseneinflammation brukar gå över på en vecka, men det är inte ovanligt att besvären finns kvar under en längre tid. Inflammationen beror oftast på en överbelastning och det är vanligare att äldre drabbas.

Om du upplever obehag eller smärta från din inflammation så är det viktigt att du behandlar dina besvär. Om du har besvär mer hälseneinflammation under en längre tid så kan det leda till tilldegenerering av senan, vilket innebär att senan blir sämre och får svårare att läka.

 

Hur blir jag av med hälseneinflammationen?

För att behandla smärtan och obehaget och samtidigt få hälsenan att läka är det viktigt med avlastning. Vilket innebär att inte utsätta hälsenan för hög belastning eller tryck. Det kan innebära att du får vila från din fysiska aktivitet och ersätta den med rehabiliteringsövningar för hälseneinflammationer. En sjukgymnast kan hjälpa dig att anpassa rehabiliteringen efter dina behov och hjälpa dig att börja din fysiska aktivitet igen.

behandling-halseneinflammation

För att lindra smärta kan du avlasta hälsenan och lederna med en viskoelastiskt hälkudde. Genom att avlasta senan så får inflammationen en chans att läka ifred, vilket gör att inflammationen får en möjlighet att ”lugna ner” sig.  När du avlastar senan så kommer det även att minska smärta och andra obehag.

Hälkudden bidrar även till att foten hamnar i en mer korrekt position, vilket i sin tur gör att du går skönare och du överbelastar inte senan. Du kan läsa mer om hälkudden här.

Warning: count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable in /customers/b/f/a/minfot.se/httpd.www/blogg/wp-includes/class-wp-comment-query.php on line 399

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *