Har du drabbats av hopparknä? 

Hopparknä är en vanlig idrottsskada som är en överbelastningsskada i knäet. Hopparknä drabbar oftast personer som är aktiva i explosiva sporter som friidrott och volleyboll eller andra fysiska aktiviteter där mycket hopp ingår. Skadan uppkommer när det blir en upprepad belastning av patellarsenan (senan under knäskålen).

De som drabbas av hopparknä upplever en smärta över knäskålen, där smärtan främst är påtaglig i den nedre delen av knäskålen. Smärtan är ofta utanför knäskålen, men också runt knäskålen och knäslåssenan. Många upplever även att smärtan ökar när man exempelvis går i trappor eller går nedåt i backar. Det är även vanligt att uppleva en lokal smärta och stelhet i leden under och efter fysisk aktivitet. De som drabbas av hopparknä kan även uppleva stelhet i musklerna kring knäna efter på morgonen eller efter att ha varit stillasittande under en period.

Smärtan som man upplever vid hopparknä är på grund utav en inflammation i knäskålens infästning och för att behandla sin smärta och sina besvär med hopparknä så finns det specifika skydd. GenuPoint från Bauerfeind är ett stöd som stödjer och styr patellar snenan i knäet. Vilket även ger avlastning och stöd till det inflammerande området. Knästödet är även anpassat för att ge en säker passform och maximal rörelsefrihet. Läs mer om skyddet här.


stödstrumpor-gravid

Genom att använda stödstrumpor eller kompressionsstrumpor kan du lindra dessa besvär.
Stödstrumpor för gravida kan även användas i förebyggande syfte, för att undvika att benen svullnar upp eller för att minska risken att drabbas utav åderbråck senare i livet.
Här kan du se olika stödstrumpor som passar perfekt för dig som är gravid, det finns även stödstrumpbyxor som har extra plats för den gravida magen.

Här kan du se stödstrumpor för gravida!

Många tycker att det kan vara svårt att förstå hur man ska mäta för att få rätt storlek på sin stödstrumpa. För få reda på vilken storlek du ska du mäta kring den smalaste delen på ankeln och bredaste delen på vaden. Eftersom dina ben kan svulla under dagen får du bäst resultat om du gör mätningen på morgonen. När du använder stödstrumpan är det viktigt att aldrig vika ner den övre strumpkanten eftersom det ger en felaktig tryckfördelning. Här kan du läsa ännu mer om hur man mäter sina ben.