Att ha brännande, värkande, ömma och trötta fötter är ett vanligt problem och något som kan drabba alla. Anledningen till att den obehagliga och brännande känslan uppstår brukar beror på att fötterna har utsatts för mycket och felaktig belastning under en längre tid. Efter exempelvis en lång dag på jobbet i obekväma skor eller för platta skor, där du går och står mycket.

brannande-kansla-fotter

För att lindra dina besvär så kan du använda ett stötdämpande skoinlägg, som avlastar fötterna, fördelar kroppsvikten och ger fötterna det stöd och komfort som de behöver. Skoinläggen finns för klackskor, arbetsskor, finskor men också vanliga vardagsskor och du kan läsa mer om dem här.

För att lindra och behandla den brännande känslan så kan du använda Footner CoolActive Massage, som är en unik produkt som specifikt har tagits fram för att lindra ömma, brännande, värkande och trötta fötter.

footner-kyla-smarta-branner-fotter

Footners unika teknik gör att den både masserar och svalkar dina fötter. Vilket ger en behaglig känsla som både lindrar smärtan och den brännande känslan. Fotvårdsprodukten har en massagekula som ger den kylande och lindrande effekten. Massagekulan avger ett skum som har en snabbt kylande effekt och som samtidigt återfuktar och lugnar huden.

Tack vare att Footner är smidig och enkel att använda och har en smart förpackning så kan du ha med den i din väska och även använda när du är på språng. Läs mer om behandlingen här.


Älskar du fina och eleganta skor men har likt många andra problem med att du inte kan använda dem?
Eller så använder du dem och få tampas med skoskav, blåsor och ömma fötter? Du är inte ensam i detta dilemma. Många försöker ändå gå i sina skor, trots att de gör ont och skapar obehag. Men det finns saker du kan göra för att skapa komfort i dina favoritskor.

obekvama-finskor

Skoskav på hälen?

Hälgrepp är ett skoinlägg som du kan använda för att minska glappet som kan uppstå i hälkappan. Hälgreppet är självhäftande, sitter bra på plats och ger även extra komfort till hälen. Du kan läsa mer om hälgreppen här.

inlagg-till-finskor

Är skona obekväma?

Det kan låta simpelt, men bara genom att använda sulor och skoinlägg som är anpassade för finskor så kan du ge dina fötter med komfort och stöd. Inläggen ger dina fötter stöd och fördelar din kroppsvikt jämnt över hela din fots yta. Vilket gör att dina fötter får en chans att slappna av. Genom att dina fötter får rätt belastning, mer komfort så lindrar det smärta och överansträngningar i foten. Det finns flera olika former utav inlägg och sulor, och du kan hitta de inlägg som passar dig här.

Känns skorna ofräscha?

Att skorna känns ofräscha är inte så konstigt. Våra fötter avger ständigt fukt, och när denna fukt bryts ner av bakterier som finns på fötternas hud så kan illaluktande dofter i skorna uppstå. Hygien- och deosulor är tunna och smala sulor som är skapade för att hålla illaluktande dofter borta och håller både dina fötter och skor fräscha. Här kan du hitta de deosulor som passar just dina skor.

komfort-finskor


Att ha trötta eller ömma vader är ett vanligt problem som kan drabba alla, men det är vanligt att de som är fysisk aktiva och tränar mycket upplever att vaderna är stumma, trötta och ömma efter ett långt pass eller efter en löprunda.

Anledningen till att den ömma och stumma känslan uppstår kan bero på dålig blodcirkulation, eller att dina ben och fötter inte aktiveras tillräckligt, från exempelvis långvarigt stillastående eller sittande. Vilket gör att man inte får den muskelaktivitet som hjälper hjärtat att pumpa blodet i benen.

trotta-vader-vadmuskel

När benens vadmuskel arbetar så pressas den undre klaffen ihop och den övre klaffen öppnas, vilket gör att blodet skjutsas upp mot hjärtat. När man får en stor påfrestning på klaffen, så kan klaffen skadas och läckage kan uppstå. Vilket försämrar blodcirkulationen i benen som gör att svullnaden uppstår. Genom att blodcirkulationen försämras så blir blodet syrefattigt, vilket skapar den trötta känslan.

För att behandla och lindra dina besvär så kan du använda stödstrumpor eller kompressionsstrumpor. Ett klädesplagg som har visat effektiv effekt för att både lindra och behandla ömma, trötta och svullna ben och fötter.

Vadsleeves är kompressionsstrumpor för vader som effektivt ökar blodcirkulationen och lindrar den obehagliga och trötta känslan i vaden. Vadsleeves är ett klädesplagg som har blivit populärt inom träningsvärlden och även känt som ”vadstrumpor”.

trotta-vader

Förutom att vadstrumpornas kompression ökar din blodcirkulation så ger de även ett behagligt och stabilt stöd för hela vaden. Genom att strumporna ger dina ben och fötter bättre blodcirkulation bidrar den till snabbare återhämtning och lindrar den trötta känslan som brukar uppstå efter ett träningspass.

Med vadstrumporna har även blivit populära för att de ger en skön, massageliknande känsla till vaden och samtidigt minskar muskelvibrationer. Eftersom strumporna ökar blodcirkulationen så gör det även att du känner dig mindre stel och öm i vadmusklerna efter passet.

trotta-vader-kompressionsstrumpor

Vadsleeves kan användas både innan, efter eller under fysisk aktivitet. Men strumporna kan även användas till vardags eller på jobbet. Strumporna finns i flera olika modeller, material och färger, beroende på vad du föredrar och du kan se alla strumporna här.


Om du någon gång har känt att dina ben eller fötter ömmar, är trötta eller svullna efter en lång dag på jobbet är det inte så konstigt. Speciellt inte om du sitter ner mycket eller står under längre perioder.

stodstrumpor-svullna-ben-fotter

När man står eller sitter ner mycket så får man ett försämrat blodflöde, vilket brukar leda till att blodcirkulationen i benen försämras. Det innebär att blodet i fötterna stockar sig och kommer inte vidare uppåt igen.

Kombinationen av detta i samband med att artärerna i benen fortsätter att pumpa ner nytt blod i benen och fötterna gör att venerna får jobba extra hårt för att trycka tillbaks blodet till hjärtat igen. Vilket gör att det även finns en risk att drabbas utav och få besvär med åderbråck.

stodstrumpor-omma-ben-jobb

För att lindra känslan med att benen blir ömma, stumma och svullna så finns det fem tips för att få bort den obehagliga känslan.

  1. Försök att röra benen! Även om du sitter ner eller står upp så kan du försöka att röra benen när du sitter ner då och då. Om du står upp så kan du gunga lite fram och tillbaka på tå och häl, vilket ökar blodcirkulationen och hjälper blodet att transporteras genom kroppen.
  2. Korsa inte benen. När man sitter ner så är det vanligt att man vill sitta med benen i kors. Men när benen korsas över vandra så kläms benens vener ihop på baksidan av knäet, vilket gör det svårare för blodet att strömma igenom och blodcirkulationen försämras.
  3. Ta trapporna. Det kan vara småsaker i vardagen som gör skillnad, prova att ta trapporna istället för hissen. Eller parkera bilen längre bort än vad du brukar. Genom att du använder benen så ökar du blodcirkulationen och minimerar risken att drabbas utav svullna ben och ömma fötter.
  4. Träna. Genom att träna och vara fysisk aktivt så aktiverar du hela kroppen och ökar blodcirkulationen. Vilket även gör att du mår bättre och känner dig piggare.
  5. Håll benen i högt läge. Genom att du håller fötterna i högt läge så kan venerna i benen lättare tömma blodet upp till hjärtat.
  6. Använd stödstrumpor. Genom att använda stödstrumpor så aktiverar du blodcirkulationen, tack vare stödstrumpornas kompression. Alla stödstrumpor har en kompression som har skapats för att öka blodcirkulationen i benen och som motverkar att fötterna och benen svullnar, blir ömma och stumma. Stödstrumpor har blivit ett vanligt hjälpmedel för att lindra besväret med dålig blodcirkulation och att benen svullnar. Det är även något som läkare brukar rekommendera för att hjälpa patienter som även har besvär med åderbråck och trötta fötter.

Du kan hitta de stödstrumpor som passar just dig genom att klicka här.


Få har missat att kompressionsstrumpor börjar bli allt vanligare inom träningsvärlden och anledningen till deras framgång är egentligen inte så konstigt, med tanke på deras egenskaper.

Inom styrketräning och crossfit har kompressionsstrumpor blivit ett plagg som är ett måste för alla tävlingar och träningspass. När man styrketränar så utmanas kroppens muskler till sitt yttersta. Vilket gör att musklerna snabbt kan bli ömma, trötta och stumma. Genom att använda kompressionsstrumpor så undviker du att dina ben och fötter bli ömma och trötta, samtidigt som du ger stöd till dina muskler i benen och i vaderna.

kompressionsstrumpor-styrketraning

Kompressionsstrumpornas framgång ligger i att de gör en ökad prestation och en snabbare återhämtning efter träningspasset. Strumpornas teknologi bygger på att de sitter tätt mot benen och ger en öka kompression. Vilket innebär att klaffarna i blodkärlen positivt påverkas, som ökar blodcirkulationen i benen och fötterna.

När blodet rör sig snabbare genom kroppen så tar det med sig så kallade ”slaggprodukter” vilket gör att musklerna återhämtar sig snabbare. Strumporna är även anpassade för att användas vid fysisk aktivitet, vilket gör att du slipper både skavsår och blåsor. Kompressionsstrumporna minskar även muskelvibrationer, vilket är ett vanligt besvär inom just styrketräning samtidigt som strumporna ger stöd och stabilitet åt hela muskulaturen i benen.

kompressionsstrumpa-traning

Alla dessa egenskaper gör att man orkar träna längre, hårdare och att man samtidigt återhämtar sig snabbare. Därför är det inte så konstigt att de som väl har börjat träna med kompressionsstrumpor inte längre kan träna utan dem.

Du kan hitta de kompressionsstrumpor som passar just dig och din träning här.


Om du har ont i främre delen i foten så kan du ha drabbats utav Mortons Syndrom. Mortons Syndrom är ett vanligt fotproblem och orsakas av att en nerv i foten som under en längre period kläms. Nerven kläms mellan två av framfotens ben, vilket gör att nerven kan bli förtjockad och klämmas ytterligare.

Mortons syndrom kännetecknas av att man har både smärta och obehag i främre delen av foten och att det känns som om foten domnar bort. Många upplever även smärtan som besvärlig och att smärtan är brännande och skärande som kommer och går. Det är även vanligt att man upplever att smärtan blir värre när man går, står eller när man belastar foten.

fotsmarta-vark-mortons-syndrom

Även om Mortons syndrom är vanligt så finns det ingen direkt orsak till att problemet har uppstått. Mortons syndrom förekommer både hos män och kvinnor, i alla åldrar. Men Mortons syndrom kan bero på att skor som passar för dåligt, eller att man har haft skorna för hårt åtsnörande på foten.

Majoritet som har besvär med Mortons blir av med sina besvär genom att skaffa inlägg som är anpassat för att lindra smärtan. Pedag Comfortable förfotsstöd är ett inlägg som har blivit populärt för att lindra och behandla smärtan.

behandla-och-lindra-mortons-syndrom'

Skoinlägget är ett förfortsstöd i svinläder som har en extra mjuk sula med pelott. Pelotten motverkar kramper och tröttheten i foten samtidigt lindrar smärtan. Pelotten avlastar det främre fotvalvet, vilket bidrar till att nerverna inte länge ligger i kläm. Vilket i sin tur bidrar till att avståndet mellan benen i foten ökar och minskar trycker på nerverna. Genom att nerverna inte längre ligger i kläm så lättar smärtan och obehagen försvinner.

Inlägget är även en dämpning under hälen, vilket ger dina fötter komfort och avlastning, så att du kan gå skönare och utan smärta. Läs mer om inlägget här.


Att stuka foten innebär att man har skadat vävnaderna runt leden och svullnaden kommer oftast från den blödning som kan uppstå när man stukar eller vrickar foten. Majoriteten av stukade fötter sker på fotledens utsida.

De flesta som stukar foten gör det under en fysisk aktivitet, men det kan även hända av ett lätt felsteg.

stukad-fot-smarta

För att lindra dina besvär så är det viktigt att du i samband med att du stukar foten håller den i högläge, vilket innebär att den skadade foten hålls högre än hjärtat. Att hålla foten i högläge dämpar ofta svullnaden som kan uppstå när man stukar foten. Vilket dämpar smärtan och ger en skön känsla. Man brukar säga att den akuta insatsen är helt avgörande för hur snabbt den stukade foten läker.

stukad-fotled-smartlindring

Din skadade fot läker även snabbare om du försöker minska blödningen. Därför är det bra om du även lindrar din fot med en elastisk binda. Till en början så kan du linda den stukade foten hårt för att sen minska trycket. Men ha i åtanke att inte linda bindan för hårt, om du känner domningar så måste du lätta på bindans tryck. Du kan även behandla smärtan genom att kyla ner det skadade området med is i en plastpåse. Dock bör du inte lägga is direkt på huden, eftersom det kan ge skador.

liniment-stukad-fotled

För att behandla smärtan som kan uppstå när du stukar foten kan du använda liniment. Liniment finns i flera olika utföranden och har olika specifika egenskaper. Liniment används främst för att lindra muskel och ledvärk som har aktiva substanser som man kan massera in i huden där smärtan finns. Samtidigt som linimentet ger en skön känsla och gör huden mjuk och smidig. Liniment kan även lindra spända, stela muskler och leder. Många använder även liniment för att lindra tillfällig smärta. Liniment finns även som värmande och kylande, där de kylande linimentet har en lugnande effekt på inflammationer vid muskel, led och mjukvävnadsskador. De värmande linimenten ger en skön, värmande massage till spända, stela muskler och leder.

 

stukad-fot-bandage-skydd-traning

För att snabbare komma tillbaka till din träning eller annan fysisk aktivitet så kan du ge foten extra stöd genom att använda fotledsstöd. Fotledstödet ger dig extra stöd och trygghet samtidigt som du minskar risken att förvärra din skada. Våra fotledstöd är utvecklade för att ge stabilitet och mer kontroll vid stötdämpning och andra rörelser som involverar fötterna. Stödet ger dig även större säkerhet och grepp, vilket gör att du kan känna dig mer trygg när du ska träna och rehabilitera din skadade fot. Du kan läsa mer om fotstöd och liniment som kan hjälpa dig att behandla och lindra din skada här.

 

 

 

 


Att ha torra fötter är inte bara ett skönhetsproblem, utan det kan även skapa komplikationer i vardagen. Det kan göra ont, kila och huden kan till sist spricka och börja blöda. I värsta fall så kan dessa hudsprickor även bli infekterade, vilket gör det svårare att bli av med den torra och spruckna huden.

En del upplever att de lättare drabbas av torra fötter och hudsprickor på sommaren. Att få torra fötter kan bero på flera olika saker, exempelvis den torra och varma luften som är vanligast, just på sommaren.

torra-fotter-sprucken-hud

Våra fötter påverkas negativt av att vara instängda i skor och inte kunna luftas så att hunden får andas, därför är det även vanligt att drabbas utav torra fötter under vintern, då vi går med tjocka strumpor och vinterskor.

Att använda trånga och obekväma skor kan också bidra till att fötterna blir torra. Andra orsaker till att man drabbas av torra fötter är att man är kraftigt överviktig, eftersom det kan skapar tryck på exempelvis hälarna. Har man då sedan tidigare redan besvär med torr hud så finns det en större risk att huden spricker.

För att behandla och lindra dina besvär och förhindra att fötternas hud blir uttorkad så kan du använda dig av fuktgivande krämer. Cosborg fotkräm för torr och hård hud är en fuktgivande kram som är specifikt skapad för att ge liv till torra fötter.

behandla-torra-fotter

Fotkrämen behandlar effektivt den torra och hårda huden och motverkar hudsprickor. Fotkrämen har fuktighetsbevarande och hudskyddande egenskaper som gör att fötternas hud blir mjuk, smidig och fräsch igen. Krämen innehåller även mentol, som är tillsatt för att ge en behaglig, svalkande och uppfriskande känsla.

För att behandla dina torra fötter så är det viktigt att du använder huden regelbundet, vilket ger fötternas hud ett bättre skydd samtidigt som fötterna behålls mjuka och smidiga.

Du kan läsa mer om fotkrämen här.


Du har säkert sett maratonlöpare på TV:n springer med knähöga strumpor och det är inte så konstigt. Kompressionsstrumpor har nämligen blivit plagget som har blivit allt mer vanligt att ta på sig till träningspasset, men vad är hemligheten bakom trenden?

trana-med-kompressionsstrumpor

Kompressionsstrumpor är strumpor med kompression som är specifikt framtagna för att ge nytt liv till ömma ben och trötta fötter nytt liv. Men vad innebär det på träningspasset?

kompressionsstrumpor-lopning-traning

  1. Minskar risken för att drabbas av mjölksyra: Eftersom kompressionsstrumporna bygger på att dina ben och fötter får ett ökat blodflöde så stabiliserar det dina muskler under tiden du tränar. Vilket gör att dina ben och fötter inte tröttas ut lika snabbt, samtidigt som de återhämtar sig snabbare. Eftersom dina ben och fötter håller sig pigga och alerta längre så minskar du även risken att få mjölksyra och muskelvibrationer
  2.  Gör så att du får snabbare återhämtning: Kompressionsstrumpor ger dig snabbare återhämtning, eftersom det ökar blodcirkulationen i musklerna. Vilket gör att du slipper känslan av stumma, trötta och ömma ben samtidigt som du är pigg och fräsch till nästa träningspass.
  3. Skyddar dina fötter: Kompressionsstrumpor är speciellt framtagna för att användas vid fysisk aktivitet, vilket innebär att de är bättre formade efter fotens uppbyggnad. Detta gör att de sitter bättre på foten och samtidigt ger med komfort och samtidigt skyddar dig från att drabbas av rivmärken och skavsår.
  4. Minskar risken för träningsvärk: Enligt en studie som är publicerad i Journal of sports science så minskar användandet av sportstrumpor med kompression träningsvärk. Studien bestod utav två grupper, med 14 personer i varje grupp. Båda grupperna fick springa en stäcka på 10 kilometer, där den ena gruppen hade på sig kompressionsstrumpor och den andra gruppen sprang med vanliga strumpor. Resultatet visade att kompressionsstrumporna minskar risken för att få träningsvärk. Endast två personer i gruppen som sprang med kompressionsstrumpor fick träningsvärk. Medan i den andra gruppen, som sprang utan kompressionsstrumpor var det endast en person som klarade sig från sin träningsvärk, då 13 personer upplevde träningsvärk från löprundan.

Nu har du förhoppningsvis lite bättre koll på vad kompressionsstrumpor kan göra för dig, dina ben, fötter men också din träning, Vill du läsa mer om de olika strumporna och deras egenskaper så klickar du här.


Att välja rätt storlek på sina stödstrumpor kan upplevas både som svårt och komplicerat. För att veta vad du ska ha för storlek på dina stödstrumpor så behöver du ha din skostorlek och veta vad du har för ankel- och vadmått.

För att få fram dina mått så använder du ett måttband för att mäta omkretsen. Det är även viktigt att du tar måtten direkt på morgonen, eftersom att dina ben och fötter kan svullna under dagen.

Du mäter runt ankeln där du är som bredast och ankeln där du är som smalast. De måtten tillsammans med din skostorlek avgör vilken storlek som just du ska ha. Det är viktigt att du får rätt mått och att du mäter noggrant, annars kan stödstrumpornas kompression bli felaktig.

valja-storlek-stodstrumpor

Om du ska köpa stödstrumpbyxor eller stay-ups så ska du även mäta låret där du är som bredast.

När du väl har fått dina mått så kan det vara svårt att veta vilket varumärke som du ska välja. Alla varumärken har olika storleksangivelser, vilket kan göra det svårt att hitta rätt stödstrumpa, även om man vet sina mått. Genom att klicka här kommer du till vår storleksguide för stödstrumpor, där vi listar alla varumärkes storlekstabeller. Så att du enkelt kan se vilket varumärke som passar just dig.